Tuesday, February 8, 2022

Pengalaman Sebagai Guru Tuisyen

Menjadi seorang guru adalah satu bidang yang bukan asing bagi saya. Tugasan mengajar sebenarnya secara tidak rasmi telah pun saya laksanakan sejak saya di bangku sekolah lagi. Alhamdulillah dikurniakan adik-adik seramai 6 orang. Saya selaku kakak yang sulung banyak memikul tanggungjawab mengajar adik-adik dari rumah semasa ketiadaan ibu dan ayah di rumah ketika mereka keluar bekerja. Arwah ayah adalah pencetus minat saya mengajar. Beliaulah guru tuisyen saya di rumah terutamanya matematik. Emak pula guru tuisyen bahasa inggeris. 

semasa sedang melaksanakan satu projek penyelidikan di UKM. Permohonan saya untuk menjadi tenaga pengajar di UniSZA telah berjaya diterima dan ditawarkan masuk mengajar untuk bidang Biologi Genetik di sana. Alhamdulillah, syukur dan gembira! Namun kerjaya saya di sana terhenti di sana kerana tuntukan keluarga yang memerlukan saya lebih dekat. Berhenti kerja bukan satu keputusan yang mudah. Seberat -berat hati melepaskan kerjaya hati ini.

selepas berhijrah, saya sepenuh masa pula di rumah. Mendidik dan mengajar anak kecil saya yang sulung di rumah. Oh, jika diceritakan terlalu panjang. Dipendekkan cerita, saya mula burn out selepas beberapa tahun di rumah sahaja. Saya perlukan satu persekitaran lain. Dalam kepala saya hanya 1. mendidik. Saya meninggalkan jejak-jejak resume di beberapa buah pusat tuisyen. Alhamdulillah , semua merima saya bekerja. Namun ujian demi ujian lagi menimpa. Pusat Tuisyen pertama masih dalam fasa percubaan , anak jatuh sakit masuk wad. Pihak majikan meminta saya memikirkan kembali tawaran berkerja dan 100% saya memilih keluarga. Pusat Tuisyen ke 2, bekerja saya juga tidak lama, ia ditutup, Pihak tuisyen  3 dan ke 4 saya pulun kerja di kedua-dua tempat siang dan malam. Namun cabaran PKP dan sebagainya Pusat Tuisyen ke 3 ditutup. Pihak Tuisyen ke 4 yang banyak kenangan manis sehingga kini menjadi tempat saya mencurahkan ilmu kepada anak-anak didik. 

segala apa yang dilalui menjadi kenangan terindah dalam kehidupan

No comments:

Post a Comment

TIPS REPLY WHATSAPP PELANGGAN

Buat masa ini, medium whatsapp menjadi medium utama perhubungan untuk ibubapa yang mahu bertanyakan berkenaan kelas, jadual, yuran dan sebag...